|
Dette er et arkitekturbilde som jeg tok i London. Grunnen til at jeg valgte det for denne oppgaven var at vinkelen jeg tok det fra var veldig spennende. Det første som gjøres er å gjøre bildet om til svart-hvit slik at det blir enklere å bestemme hvor mye eller hvor lite svart bestemte deler av fotofraferingen skal ha. Ofte (men ikke alltid) er det også lurt å speilvende bildet.
English: This is an architecture picture I took in London. The reason I chose it for this task was because of the angle it was taken from, which I thought was interesting. The first thing to do is to make the photo black&white do that it would be easier to decide how much black certain parts of it are going to have. Often (but not always) it's also a good idea to mirror the image. |
|
Bildet skrives ut og legges under en pleksiglassplate. Det er lurt å teipe disse to sammen. Nå begynner man å skjære ved hjelp av en koldnål./ The picture is being printed our and put under a plexiglass plate. It's usually a good idea to tape the two together. The next thing to do is making a drypoint. |
|
Slik ser platen ut når vi tar vekk bildet./ This is how the plate looks when the image is removed. |
Det neste som må gjøres er å ta maling på pleksiglassplaten/ The next step is to paint the plexiglass plate:
|
Så tar vi det vekk igjen slik at vi får svart bare i ripene som vi har laget./ And then we clean it up again so that only the rips on the plate remain black. |
Nå er det bare å trykke/ The only thing left is to make the actual imprint:
|
Med dyptrykk er det viktig at papiret som skal brukes til trykket er først fuktet. Da blir trykket mye mykere./ Before making the imprint it might be a good idea to moisten the piece of paper that is going to be used. That way the imprint itself is going to look much softer. |
|
Dette ble resultatet. Hvert neste forsøk var litt bedre enn det forrige./ That was the result. Each next attempt was a bit better than the last. |
No comments:
Post a Comment